Hvordan kan du bli en influencer som forsker?
Publisert: 15. februar 2019
Forskningskommunikasjon: På Villakskonferansen 2019 ga Audun Farbrot forskerne tips til hva de kan gjøre for at forskningsresultatene deres skal bli tatt i bruk og bidra til en bedre praksis.
Jeg har ikke vært borti forskning som ikke kan nå et større publikum, sa Audun Farbrot og ga deltakerne på Villakskonferansen 2019 noen tips på veien. Foto: Vitenskapelig råd for lakseforvaltning.
Forskning bidrar med ny kunnskap som kan være med på å endre samfunnet til det bedre. Hvis den blir tatt i bruk, vel å merke. Det hjelper ikke hvor revolusjonerende forskningsresultater er, hvis de ikke blir lagt merke til av de rette menneskene som kan ta den i bruk. Her kommer forskningskommunikasjon inn. «Foredraget mitt kunne også hett Hvordan kan du bli en influencer som forsker?», sa Audun Farbrot som jobber med forskningskommunikasjon ved Handelshøgskolen BI da han gjestet Villakskonferansen 2019 med foredraget «Forskningskommunikasjon: Fra forskning til bedre praksis. Hvordan kommunisere forskningsbasert kunnskap til de som kan ta den i bruk?».
Etter foredraget fulgte han ett av sine egne åtte råd, «Kreativ flerbruk gir økt gjennomslagskraft», og skrev en artikkel i Dagsavisen hvor han presenterte hovedpoengene sine fra villakskonferansen 2019, som han også publiserte på bloggen sin. Der deler han åtte konkrete tiltak for forskere som ønsker å forbedre verden til det bedre. Les mer i innlegget «Forsker, bli influencer!».